lördag 30 juni 2012

Långpass cykel

Jag var absolut inte sugen på att cykla idag efter långpasset löpning igår och sömnbristen som nattpasset skapade, men jag bet ihop och rullade ut ändå.
Jag ville ha ett pass på 90km inför Vansbro så jag känner att jag klarar att sitta på sadeln så länge.
Förra gången jag skulle köra ett långpass så fick jag stanna och fika efter 40km...
Men med den nya sadeln så är det helt andra förutsättningar och idag klarade jag 90km + transportcykling utan att stanna en enda gång. Detta borde resultera i att jag satt på sadeln i över 4h idag utan några större besvär. Lite öm såklart, men aldrig så jag var tvungen att stanna. Gött!

Jag cyklade söderut som förra gången och startade klockan vid Mölndalsbro. Det kändes mycket lättare idag och Kållered passerades i ett nafs och vips så var jag framme i Annedal. Det kändes lite olustigt att åka förbi olycksplatsen... Usch. Hoppas verkligen han tillfrisknar snart.
Jag fortsatte ner mot Fjärås och vek av mot Sätila. Herregud vilken backe det var upp till Fjärås kyrka för övrigt. Sjukt.
Längst med Lygnen var det en mycket lång och skön nerförsbacke. Kul att känna på de farter som proffsen håller på plan mark. Jag hade 3 raka kilometer på under 1:30/km och den snabbaste gick på 1:10! 51km/h i snitt. Gött!!!
Upp mot Sätila fanns det också en helt sjuk uppförsbacke, men sen plattade det ut sig ganska bra igen.
Vi Hällingssjö håll det dock på att gå riktigt illa. I en nerförsbacke kom det en kastvind samtidigt som jag mötte en lastbil och cykeln hoppade en meter i sidled. Fruktansvärt obehagligt och jag lärde mig att inte ligga i tempobågen när det blåser för mycket. I alla fall inte medan jag är så pass ny i den positionen.
 När jag kom fram till Härryda så kom motvinden tillbaka och jag hade motvind hela vägen hem. Dock tryckte jag på ganska bra och även om snittfarten sjönk något så är jag nöjd med att kunna ha 27,8km/h i snitt under en 90km lång runda. Som bäst hade jag 28,5km/h i snitt, men motvinden gjorde sitt på slutet.


Jag är i alla fall nöjd med dagens tur och jag gillade rundan. Den kommer det definitivt bli igen.

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat, ser bra ut inför Vansbro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Fortfarande är det dock för långsamt, men det kommer sen.

      Radera