torsdag 21 juni 2012

Brickpass

Enligt Oscar så ska man alltid köra ett löppass efter ett distanscykelpass och jag kände att det var dags idag.
Jag var riktigt laddad, men kände att benen var lite mosiga efter gårdagens 16km i Skatås och överkroppen var rökt efter det lilla passet med TPF.
Men jag laddade vattenflaskorna och gav mig iväg.
Jag körde söderut mot Kungsbacka och när jag var vid Mölndals Bro startade jag klockan. Givetvis var det som alltid motvind, men jag försökte ligga i tempobågen så mycket som möjligt för att minimera luftmotståndet. Jag märkte ganska snabbt att jag inte hade något tryck alls i benen, men jag körde på ändå. Jag behöver långa cykelpass så jag vänjer mig vid sadeln och den nya sittställningen.
Medelfarten sjönk snabbt ner under 30km/h tyvärr och jag gjorde vissa försök att öka, men det gick helt enkelt inte. Benen var mos, det var backigt och jag fick ont i nacken och ryggen.
Efter drygt 45km tog jag en snabb paus vid en bensinmack och fyllde på vattenflaskorna och fyllde på mig själv med en kaffe och en bulle och sen bar det av igen.
Jag fick lite ny energi av fikan och pausen och drog upp tempot lite igen. Fortfarande hade jag svårt med att ligga i tempobågen, men det kändes bättre i alla fall.
När jag kom in till Härryda så började jag känna igen mig och lyckades få ny energi så det blev en ökning till. Mot slutet gick det periodvis ganska snabbt. Kan dock ha att göra med att det var rundans plattaste parti.
Vid Burger King Kallebäck stannade jag klockan och rullade hem.

Här är höjdkurvan och kartan. Tungt i mitten av rundan som ni förstår...


Jag har hört många säga att triathloncyklingar är väldigt platta och jag hoppas verkligen på det.


Riktigt gött väder lyckades jag pricka in.

När jag kom hem drack jag lite vatten, åt en banan och gav mig sedan iväg på en jogg. Benen var katastrof, men jag lyckades ändå med 6:18 på första km och 5:50 på andra, men sen dog jag helt. Benen ville ingenting och jag flåsade som en galning så fort jag gubbjoggade 100m. Inte alls bra att jag inte kommit längre i träningen än såhär med tanke på att det är lopp om en månad. Tyvärr får jag sänka mina krav lite när det kommer till Vansbro, men det blir en ny erfarenhet i alla fall.
Min joggingrunda på 6,3km tog 44min att avverka vilket är katastrof!

Men jag är hyfsat nöjd med passet i alla fall. Jag var ute länge och skulle kanske haft mer energi med mig. Ett nästan 4h långt pass ska man vara nöjd med. Nu gäller det att vänja rumpan vid sadeln och att kanske testa en hjälm med visir så jag slipper mina nackproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar