onsdag 6 juni 2012

Bagaren!

Idag hann jag äntligen bli klar med mitt bröd som jag skulle gjort i söndags.
Jag får definitivt köpa en ordentlig mixer istället för stavmixern för att mala ner allt till mjöl tog säkert en timme...
Det skulle malas cashewnötter, jordnötter och fröer så det tog sin lilla tid, men resultatet blev jäkligt bra. Lite saffran är det i också som smakförhöjare.
Jag har inte bakat bröd sen i högstadiet så det var lite ovisst hur det skulle gå, men jag följde receptet helt enkelt och körde på bara.
Det var en skön känsla att komma hem sen efter träningen och känna doften av nybakat och ta en skiva lite ljummet bröd med philadelphiaost på.


Här är receptet:
Eftersom jag är allergisk mot mandel och hasselnötter så bytte jag ut dem mot cashewnötter och jordnötter. Funkade perfekt!


Ingredienser:
3dl (200g) Linfrö
1dl (50g) Sesamfrö
50g Fiberhusk, Kruskakli eller Fibrex
2tsk Bakpulver
1,5 msk Brödkryddor
0,75dl (50g) Mandel
0,75dl (50g) Hasselnötter

Mixa allt till mjöl
eller spar 1/3 del Hasselnötter och Mandel hela och blanda i vid slutet.

Blanda sedan i:
1dl Creme fraiche 34% eller Turkisk yogurt 10% om du vill ha den mindre fet.
50g Smör
250g Keso
6 Ägg
0,5g Saffran om man vill

Mixa alla torra ingredienser till mjöl, (spar 1/3 mandlar och hasselnötter hela om du vill).
Blanda i resten och lägg i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper.
Strö lite solroskärnor, pumpafrön eller sesamfrön uppepå om du vill.
Grädda i mitten utav ugnen 60-80 min i 175 grader. Känn med sticka så det inte är klibbigt i mitten utan bara saftigt. Skär upp brödet i 20 skivor.

1 kommentar:

  1. herregud du kommer bli en helt annan människa nu. Lämna ungkarlslivet - börja skriva handlingslistor och baka bröd flera gånger i veckan. GÖTT! ;)

    SvaraRadera