onsdag 13 juni 2012

Snabbcykel

Äntligen var det dags att montera tempostyre till cykeln.
Jag mötte upp Oscar vid Munkebäcks torg och sedan tog vi pendeln upp till Alingsås där vi träffade Åke som är Oscars cykelmekarguru. En för övrigt mycket trevlig och sympatisk sådan.


Vi passade på att åka ut till Allebike och köpa lite wire och andra tillbehör som behövdes till proceduren och sen var det dags att börja meka.
Det var lite krångel såklart att trä om växel och bromswire, men det gick hyfsat smidigt ändå tycker jag.
Men det var absolut inget jag hade gett mig på utan experthjälp.


Det blev röda höljen för att matcha ramen, men jag valde att behålla de gamla svarta lindorna istället för att linda med vitt. Det kändes som att jag hade kladdat ner det vita ganska omgående och dessutom så känns det bra att ha Oscars gamla som är beprövat snabba.


Slutresultatet blev otroligt bra och jag är hemskt nöjd.
Det var lite spännande att cykla hem. Jag hade läst en hel del skräckhistorier på nätet om att folk har vinglat omkring helt okontrollerat och att de bara har kunnat ligga i tempobågen i några minuter innan de fått ont i ryggen.
Jag tyckte dock inte att det var så farligt som alla sagt. Visst var det lite vingligare och jag kan inte säga att jag alla gånger var jättetrygg när jag låg ner, men det kändes otroligt mycket bättre än vad jag förväntat mig. Ett problem var nacken då jag tittade lite för långt fram och efter en dryg timme så började det göra rejält ont i ryggen.
På Oscars inrådan så provade jag då att cykla lite utan ryggsäck och då släppte all smärta direkt. Gött!
Perfekt coachning!

Jag ser definitivt framemot mitt nästa pass med cykeln. Då blir det åka av!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar