söndag 17 juni 2012

Oscars långa löpintervaller

Jag bävade lite inför det här passet då jag befarade att det skulle bli helst sjukt jobbigt.
2,5:an i skatås 3ggr med 15min som starttid.
Ni som har sprungit 2,5:an i Skatås vet att just den rundan inte är det snällaste att springa, men jag har problem med backarna och då får man helt enkelt springa i backar för att bli bättre.

Första intervallen gick bra. Började med 4,57 på första kilometern och kände mig hur stark som helst. Sen kom backarna och farten gick ner såklart, men jag kom ändå i mål på 13min med en ganska lugn avslutning.

2min vila kändes generöst och jag gick i tankarna om jag skulle ändra till 14min starttid istället, men bestämde mig som tur var för att hålla mig till planen.

Efter 15min stack jag iväg igen och i första backen så kände jag att jag fattat rätt beslut. Benen var sega och stumma och mjölksyran gav sig tillkänna direkt. Fy fan vad tungt det var, men jag försökte ha lätta, snabba steg och kötta på. 13,30 kom jag in på och nu kändes inte 90 sekunders vila speciellt generöst.

Sista intervallen var ren och skär pina. Det hade börjat regna vilket var skönt, men allt annat var i högsta grad oskönt. Första kilometern på 5:40 och jag fick funderingar om jag skulle böra gå i uppförsbackarna. Dock bet jag ihop och körde så gott det gick, men fort gick det inte. Mjölksyran sprutade och jag lyckades med nöd och näppe hålla sub 6min/km. När det var 7-800m kvar så såg jag en liten tjej i grön tröja som jag bestämde mig för att springa om. Hon låg några hundra meter före, men i sista backen hade jag tagit in så hon hade 50m på mig. Jag körde på allt vad jag kunde och lyckades sega om henne på toppen och sedan spurtade jag sista 400m allt vad jag kunde. Antagligen såg det lite roligt ut eftersom det kanske gick i 5:30 fart, men jag kämpade på allt vad jag kunde och lyckades komma in på 14:15.


Benen var helt mos efteråt och jag var helt förstörd, men det var lite gött ändå. Kör jag detta passet några gånger till så kanske jag kan kapa min tid på milen rejält. Hoppas det i alla fall.


Mycket välförtjänt återhämtningsmål. Efter passet så åkte jag ner till jobbet och tog en kort bastu med stretching. Gött.
Imorgon är det vila och en skön MC-tur till Skåne. Kanske en grillad köttbit i föräldrarnas trädgård imorgon kväll?

1 kommentar:

  1. Jääääävlar vad du har tappat vikt i ansiktet!!!!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera