torsdag 10 november 2011

Lägesrapport crawl.


Det har nu gått 6 veckor sedan jag gick min första simlektion med Oscar och när jag ser tillbaka och läser min träningsdagbok så är det otroligt kul att se hur jag förbättrats.

Det har blivit 6st pass med Oscar och totalt 22 crawlpass de här 6 veckorna så framgångarna har inte kommit gratis, men hjälpen och stödet jag fått av Oscar har varit ovärderligt och det känns väldigt bra att jag har fått så bra kontakt med en så kompetent tränare. Jag hoppas på ett långt samarbete där och ser framemot att kunna ta del av hans kunskaper även med cykling och löpning till våren.

Från att med fruktansvärd ansträngning med crawlliknande rörelser kunna transportera kroppen framåt i bassängen 25m så kan jag nu utan direkt ansträngning simma en bra bit över 100m. Jag kan köra tempoväxlingar, köra hårda intervaller och simma lugnt och tänka på tekniken utan att bli stressad.

Ett av mina delmål är såklart att kunna simma 1km och jag gjorde ett försök idag, men fick tyvärr avsluta efter 750m. Direkt efter så var jag besviken, men när jag tänkte på att jag krossade mitt gamla rekord med 10 längder så kändes det såklart bättre.
Tyvärr har jag inte riktigt 1 km i kroppen än, men det är bara att kämpa på med intervallerna och putsa till tekniken så kommer jag mycket snart klara det.
Jag är övertygad om att jag har en fysisk kapacitet till att simma en kilometer, men att den bristande tekniken begränsar mig.
Det är bara att nöta på...

1 kommentar:

  1. Intressant att du har börjat simma. Jag har på eget håll känt att jag också behöver lära mig crawl av någon som kan det på rätt sätt. Kanske är det som med löpningen, att det plötsligt poppar upp som något alla vill pyssla med. Jag får haka på dig en dag till Valhalla för att få en instruktion. Gryma filmer du har postat på fristilarna på Facebook för övrigt.

    SvaraRadera