söndag 8 juli 2012

Race report Vansbrosimmet.

Mitt livs första simtävling.

Innan jag träffade och började träna med Oscar så hade inte detta varit möjligt, men nu stod jag där i ösregnet i geggan bredvid en rostig järnvägsbro och kände mig både stark och hungrig inför uppgiften att simma 3km open water.


En stilig rosa badmössa hade jag dessutom fått på huvudet. Nice.

Jag var ordentligt sugen på revansch efter gårdagens misslyckade simning och jag hade bestämt mig för att ta det lugnt och fokusera på navigeringen. Planen var också att ta det lugnt de första 2km och sedan ge allt den sista kilometern och om det behövdes lägga mig lite vänster och ta den lite starkare strömmen.
Jag var lite orolig för att få mina glasögon att sitta bra, men jag fick till de innan start och vågade inte ta av dem igen så jag var väl den enda som stod med simglasögon på under uppvärmningen, men skit samma.

Jag hade positionerat mig långt fram efter att ha sett starten i grupp 17 och sett att de flesta simmade bröstsim där. Jag kände mig snabbare helt enkelt och gick fram och tog position.

Här har ni starten:
Det är jag i rosa badmössa och svart våtdräkt. ;-)

Det känns som att jag har lite mer tryck i mina armtag nu. Jag tycker de ser ganska vägvinnande ut. Dock bromsar jag alldeles för mycket när jag observerar fortfarande.

Simningen kändes avslappnad och skön. Det var ganska öppet i början och jag kunde lägga mig 1m från linan med bojar och strunta i navigeringen utan bara observera vid andningen. Perfekt.

Det blev periodvis lite zick-zack, men jag tycker det kändes hyfsat öppet ändå. Jag placerade mig ganska långt ut till vänster och matade på bara. Lugnt och metodiskt. Jag simmade om sjukt många och jag kände mig otroligt stark och snabb. Det var inte speciellt många som simmade om mig och jag tror inte det var så många från min startgrupp som låg före. Gött.

När vi vek av och det blev motströms så var det tjock med simmare närmast bryggan, men jag kände mig stark och behöll min position till vänster och köttade. Jag visste att jag hade mycket krafter kvar och att det bara var 800m kvar. Jag tänkte på att det var samma distans som från lilla ön i Delsjön och visste att jag skulle klara det.
Det blev lite mer zick-zackande på slutet och lite brottning ibland, men jag lyckades ta mig fram hyfsat smidigt utan att misshandla mina medsimmare.



När jag äntligen såg målet så var det gasen i botten. Det var lite trångt, men jag kryssade i mellan så gott det gick. 5m innan målet så var det en mur av människor och jag drog av på takten och gled i mål bara.
Jag blev hemskt glad när jag såg att klockan stod på 14:58 när jag kom i mål. Jag hade alltså klarat simningen på under en timme.
Den officiella tiden visade sig bli 56:59 vilket jag är otroligt nöjd med.


Vilken go känsla. Trots riktigt skitväder och gegga upp till anklarna så var det enbart lycka jag kände. Vilken vansinnigt bra helg!

Det har tack och lov hänt lite sen jag började simma i oktober.


Stort tack till Oscar Olsson för ditt tålamod och din expertis och stort tack till Peter som stannade och väntade på mig idag, bar min utrustning, visade mig hur loppet fungerade, fotograferade och filmade.


1 kommentar:

  1. Lars Landegren9 juli 2012 kl. 08:04

    Grattis till ett fint lopp.Kul att läsa och kolla filmsnuttarna. Lycka till i fortsättningen med träning och viktminskning.Hade ungefär samma utgångsvikt för några år sedan. Tänkte simma 1500m i fredags men pga sjukdom hela vintern ( Lunginflamation ) blev det ingen start, hoppas på start nästa år.

    SvaraRadera