torsdag 26 juli 2012

En milstolpe

Den 22:e Maj 2010 efter ett miserabelt Göteborgsvarv så bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv.
Jag vägde 143kg och jag genomförde varvet på 2h 43min


Jag bestämde mig för att lägga om mina mål med träningen, bli lättare och börja springa mer.  Jag trappade ner på min kettlebellträning, tänkte mer på min kost och ökade löpträningen.
På hösten 2010 hade jag gått ner 5-6kg och anmälde mig till Stockholm marathon för att få ett långsiktigt mål.

Den 28:e maj 2011 vägde jag 136kg och genomförde mitt första marathon


Jag började träna med en träningsgrupp som heter The Persistent Few sommaren 2011 och blev väldigt motiverad till att gå ner mer i vikt och bli mer av en uthållighetsidrottare. Efter viss eftertanke så bestämde jag mig då för att genomföra det mest krävande uthållighetslopp som finns. En Ironman.

Genom TPF kom jag i kontakt med triathleten Oscar Olsson
Jag anlitade Oscar som simtränare och tog ett steg närmare mitt mål. Vikten fortsatte så sakteliga rinna av och jag fortsatte att bli snabbare.

Vid årsskiftet gick jag med i Triathlon Väst och fick ytterligare inspiration och hjälp med min träning.

Den 5:e juni anlitade jag Oscar igen för att få ordning på min kost. Genom Kostvetarna  så genomfördes en kostanalys och jag fick ett kostupplägg som jag skulle följa.
Sen starten på min nya diet så har det verkligen hänt saker. Jag har helt andra rutiner när det kommer till kosten, jag har i princip alltid matlådor i kylen, jag har alltid mellanmål tillgängliga och jag äter alltid återhämtningsmål efter träning.
Detta har såklart gett resultat. Jag har gått ner över 10kg och prestationsmässigt är det en otrolig stor skillnad.

Igår passerade jag en stor milstolpe när jag vägde mig.
Detta innebär att jag nu har gått ner över 30kg sen jag började min resa. Vilken go känsla!

Stort tack till Oscar Olsson och alla andra som hjälpt mig med motivation och inspiration!


7 kommentarer:

  1. Fantastisk resa! Man är ofta duktig på att berömma andra när man lyckas, men kom ihåg att det är DU som gjort allt. Visst har andra varit med och hjälpt till och justerat men det är DU som haft viljan, det är DIN kropp som gjort jobbet! Grattis!! ska bli spännande att se vad du har för resultat efter IM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst har jag kämpat men jag hade inte klarat det utan alla sköna människor som stöttat och inspirerat.
      Du är en av dem Annika.

      Radera
  2. Stort Grattis. Du kommer vara i grym form till IM nästa år. Förhoppningsvis ses vi där om jag nu "bara" kunde lära mig simma och cykla ordentligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tommy.
      Med lite hjälp av Pasi så är jag säker på att du klarar det.

      Radera
  3. Du är helt otrolig Jörgen! Vilken resa du har gjort! Fantastiskt!! Ska bli kul att se dig i Kalmar! Jag kommer att peppa! :) Lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Coolt!

    Direkt när IM öppnar ska jag anmäla mig!
    Du påminner mig väl?

    Jag kommer att jaga dig, hårt!
    Wrrrrooooom!

    SvaraRadera
  5. Vilken grym utveckling!

    Pendlade mellan den första och sista bilden... vilken grym utveckling, verkligen häftigt. Man får verkligen perspektiv på prestationen det sättet.

    Kötta på med triathlonsatsningen!

    SvaraRadera