måndag 30 juli 2012

Distanstempo

Idag tvingade jag mig ut på cykeln trots massiv träningsvärk i benen.
Passet i torsdags sitter definitivt i och jag blev hemskt besviken att jag inte kunde träna igår...

Jag cyklade söderut och efter en kvart kändes benen ok så jag bestämde mig för att köra lite distanstempo.
Jag startade klockan vid Lackarebäck och siktade på Fjärås kyrka.
Det kändes som att jag hade bra tryck i benen ändå och jag satt väldigt bekvämt i tempoposition så jag malde på bara. Väldigt ofta låg jag på över 35km/h vilket kändes bra.
29km är det till Fjärås kyrka och jag kom dit på strax under 55min med ett rullsnitt på 31,8km/h vilket är rekord med god marginal. Gött.
På vägen hem så fick jag trycka på lite extra då det var motvind, men jag lyckades ändå köra med ett snitt på 31,6km/h. Riktigt bra.
Cykeln börjar kännas snabb och jag känner mig stark i tempoposition. Nacken strular lite fortfarande, men jag hoppas det blir avhjälpt när den nya hjälmen kommer.
Enligt Magnus Bäckstedt så ska en tempohjälm motsvara 20-30w vilket är en del. Ska bli kul att se hur det känns.

Jäkligt gött att snitta över 30km/h för första gången sen jag körde 18km tempo i Borås.

Cykeln börjar kännas ganska klar nu.
Det jag gjort med den är:
Bytt till tempostyre, satt på en sadelväska, bytt till ISM sadel och satt på en aeroflaska från Profile Design
Det jag tänker göra med den är antagligen att byta till röda däck, kanske köpa en cykeldator och kanske byta sadelstolpe. Vi får se vad det blir.

1 kommentar: