lördag 5 maj 2012

Race report. Triathlon Västs träningstävling

Då var det äntligen dags för min premiärtävling.
Vi skulle träffas vid Korsvägen 06:30 och när jag kom dit 06:32 så hade gruppen redan stuckit såklart. Men jag körde på ändå och lyckades komma ikapp dem nere vid Hedins Bil.
Vid Mölndals bro så mötte vi upp några till och sen var det bara att köra på ner mot Fjärås.
Det var lite ovant att köra i klunga, men när man väl fick till det så var det riktigt kul.

Simningen kändes lite konstig i början, men det släppte efter ett tag. Jag hade lite problem med andningen, men efter insimmet så funkade det igen.
Simningen gick jäkligt bra. Man tjänar ju en hel del tid på en kort bana, men jag kände ändå att jag hade bra tryck i tagen.
Självklart gick jag ut alldeles för hårt, men jag lyckade hålla runt 2min per hundring hela loppet. Jäkligt gött.

Efter simningen så bytte vi om och rullade ner till växlingsområdet. Det blev jaktstart där de långsammaste startade först. Jag lyckades få en tredjeplats på startlinjen vilket kanske var lite snålt.
För att få växlingen så realistisk som möjligt så startade vi barfota och sprang fram till cyklarna för att ta på hjälm, skor, glasögon etc.
Jag har aldrig tränat på växlingarna så jag tog på mig allt vid cykeln och sprang fram med cykelskorna på mig.
Vi cyklade en 10km vändbana 2 varv. Cyklingen kändes hyfsad i början, men innan växlingsområdet så var det väldigt mycket uppför där motvinden var jäkligt elak. Jag fick växla ner till ettans växel ett tag...
Det dröjde 7-8km innan de blixtsnabba tävlingsatleterna kom i kapp och det var kul att se dem flyga förbi. Jäklar vad fort de körde. Alla utom 2st hade kört om mig innan jag växlade till löpning.

Löpsteget var lite stelt i början och fötterna kändes lite avdomnade, men efter 500m så flöt det på. Jag försökte springa med korta snabba steg och det gick helt ok. Det gick lite fortare än jag förväntat, men jag körde på eftersom det kändes bra. 24:55 kom jag in på vilket är grymt bra för mig även om banan var lite kort.


Efter loppet åkte vi hem till Ullis och käkade en fantastiskt god pastasallad och drack lite kaffe innan det var dags att hoppa upp på cykeln igen och cykla hem.
Jag kan inte säga att jag var speciellt sugen, men det var bara att bita ihop och kötta på. Givetvis hade vi motvind hela vägen och jag började få ordentligt ont i röven efter en halvtimme.
Det blev en riktigt misärcykling hem, men det var på något vis skönt när jag kom hem.

Ett stort tack till Triathlon Väst för en föredömlig tävling, tack till Ullis för en grymt god sallad och ett stort tack till Oscar för all din hjälp.
Det var grymt roligt att vara med idag och klubben känns jäkligt bra. Vilken samling sköna människor.

1 kommentar: