onsdag 23 maj 2012

Mitt första spinningpass.

Jag fick ett tips av starkAnnika att skriva lite om mitt spinningpass igår.

Tanken med passet var att köra tunga effektiva intervaller. En av fördelarna med att vara instruktör är ju att man får köra exakt som man själv vill vilket är gött. Jag gillar att köra riktigt tungt och jag gillar intervaller så därför kändes det naturligt att lägga upp passet så. Jag ville dessutom försöka få passet att likna "riktig" cykling utan en mass jumps, position 3 och annat som man inte kör på en landsvägscykel.

Det blev 2st intervallblock på 13min och lite kortare mjölksyraintervaller på slutet.
Första blocket gick i högt tempo (110bpm) och det andra gick långsamt (65-70bpm).
Blocken bestod av en intervalltrappa med 4+3+2+1+1min med 30 sekunder vila. Vid varje ny intervall så ökade man motståndet.
Andra blocket var likadant, men eftersom det gick så långsamt så fick deltagarna välja om de ville stå eller sitta. Själv föredrar jag att sitta eftersom man inte står speciellt mycket när man cyklar landsväg.

Som avslutning så ville jag generera lite mjölksyra så det blev 2 små block med högintensivt köttande.
20 sekunder i maxfart och 10 sekunder vila i 4 minuter. På vilan skruvade man av ett halvt varv i motstånd. Takten var ca: 70bpm och planen var att hålla takten under vilan och under intervallerna köra snabbare än takten.
Sista intervallen hade samma upplägg med 20/10, men istället för att skruva av motstånd så var det ståvila med bibehållet motstånd. Här körde jag bara 2,5 minut och sedan avslutade jag med 1min i maxfart. MJÖLKSYRA!!!!!

Jag hoppas att deltagarna blev nöjda med mitt upplägg. Själv tyckte jag att det blev ett bra intervallpass i alla fall och benen var rejält mosiga efteråt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar