fredag 25 maj 2012

Frulle med Oscar, distanscykling och punktering

Jag började dagen på ICA Focus med en god frulle tillsammans med Oscar. Jag lämnade över min kost och aktivitetsregistrering och vi pratade lite om kost och träningsupplägg. Han har mycket vettiga idéer och tankar inför mitt upplägg och så länge jag gör som han säger så tror jag definitivt jag kommer att klara 5:30 på Tjörn.
Den 3:e Juni kommer jag påbörja kostprogrammet och sen ska förhoppningsvis vikten långsamt slingra sig nedåt. Jag vägde 120,5 idag vilket är ett steg i rätt riktning.

På eftermiddagen stack jag ut på en lätt distanspass med cykeln. Det gick väldigt lätt trots lite stumma ben och tropisk hetta och när det inte blåste och det var plant så var det inga problem att ligga ganska avslappnat i farter runt 35km/h. En go känsla.
Jag körde min vanliga runda upp mot Lerum men fortsatte förbi och över mot Landvetter. Helvete vilka backar det finns där uppe. Ingen lek, men ska man bli bra får man kämpa.
 Puckeln efter 20km är inte att leka med. Ettans växel med mjölksyra till örsnibbarna. Fy fan.
Men trots alla backar så hade jag en snittfart på 27,6km/h när jag kom ner till Göteborg igen.
Lite öm i röven, men benen kändes ok.
Då plötsligt var min första punktering ett faktum. Jag har aldrig fått punktering förut trots att jag cyklat en hel del, men någon gång ska vara den första... Bättre att det händer nu än på någon tävling och bra att träna lite på däckbyte. Ett jäkla krångel var det att få av slangen i alla fall.
Totalt tycker jag det blev ett hyfsat pass i alla fall. Jag behöver dock öka distansen markant, men det är på rätt väg. Det känns skönt att jag kan hålla hyfsad fart trots backar och med en förhållandevis låg ansträngningsgrad.
53km på 1:55 blev det och de första 5km var i stan så om jag hade startat klockan när jag var utanför alla rödljusen så hade jag nog klarat 30km/h i snitt. Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar