söndag 27 maj 2012

PetraIntervaller

Idag testade jag grymma snabbPetras pass som hon skrev om i maratonbloggen igår.
Jag stack upp till Vallhamra IP och körde av passet på bana i den stekheta solen. Lite får man plågas.

Jag gillade passet och jag gillar att springa på bana. Man känner sig snabb och lite proffsig på något vis. Nice.

Upplägget var 1km uppvärmning, 3km i marafart, 1km slöjogg, 3km i halvmarafart och 1km nerjogg.

Jag hade problem med att hitta tempot på den första 3km intervallen då det gick jäkligt lätt. Jag siktar på att hålla 6:10/km på lördag, men första km idag gick på 5:34, andra 5:54 och tredje 6:00. Dock kändes det otroligt lätt och jag kom inte ens in i andra andningen. Gött.

Andra intervallblocket tänkte jag hålla 5:20/km trots att det är ganska mycket snabbare än min halvmarafart. Jag ville pressa lite och känna lite fart och dessutom så kände jag mig så sjukt pigg i benen.
Första km 5:24, andra 5:15 och tredje 5:05. Det kändes jäkligt bra nu också och sista kilometern gick lätt trots fartökningen. Jag hade lätt klarat några kilometer till i den farten även om andningen var lite ansträngd på slutet.

Jag måste säga att jag gillade passet skarpt. Nu efteråt så känner jag mig sjukt snabb och stark. Kroppen känns helt återhämtad och jag är vansinnigt laddad inför lördagen. Det enda negativa är möjligtvis att jag känner mig så stark att jag funderat lite på att hålla 6min/km på lördag istället för 6:10, men jag får disciplinera mig och åtminstone springa halva loppet innan jag börjar laborera med fart.

Tack Petra för bra inspiration som alltid. 


Snabbskor på.


Tröja av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar