lördag 8 oktober 2011

Race report Göteborg Marathon

Fy fan vad gött! Målet med dagen var sub 5h och jag lyckades ta mig in på 4:53:36 och persade med drygt 29min! Gött!

Vädret var fint vid start och kroppen kändes stark. Jag var lite orolig över min vad, men jag gick ut lugnt och körde på bara.
Första 21km sprang jag med en äldre man som höll ett skönt sub: 6:30 tempo. Det kändes jäkligt avslappnat och det flöt på bra. Jag var inte speciellt trött vid varvningen och varvade på 2:15 ungefär.
 Film vid varvning
Efter 26-27km började det gå lite tungt och jag fick börja gå lite. Tempot var ändå hyfsat när jag sprang, men jag fick gå lite varje km ungefär. Jag hade stora problem med framförallt låren och det gick fruktansvärt tungt periodvis. Jag provade att stretcha, men jag fick direkt kramp då så det gick inte. Jag kände att krampen var på väg hela tiden trots att jag drack ordentligt.
Vid 36km ungefär började jag få en konstig muskelsträckning vid vänster lats som jag aldrig fått innan. Skumt.

Jag var ju såklart fruktansvärt trött vid målgång, men oj vad skönt det var att klara sub.5. Jag var fruktansvärt trött och benen var helt mos. De krampade hela tiden och jag kunde knappt böja benen efteråt.

Ett stort tack till min gode vän Jens som var plats hela dagen och peppade, vaktade väskan och filmade. Grymt!
Film vid målgång

Vad är det som är runt och som man får efter målgång på ett marathon?

2 kommentarer:

  1. Ett jättegrattis. Du inspirerar många. Jag är en lättviktare på 87 kilon.
    K-G Nyström

    SvaraRadera