onsdag 26 september 2012

Kettlebell

För några år sedan så tränade jag mycket kettlebell med min gode vän Robban.
Vi började träna långt innan kettlebell blev stort i Sverige och vi fick köpa kettlebells av en rysk skrothandlare som bodde i Stockholm.
Vi köpte några böcker och kollade en massa på Youtube efter övningar och vi utvecklade en del övningar själva.
Vi blev i alla fall helt sålda på träningen och träffades flera gånger i veckan och körde helt galna pass.
Ofta 2-3h långa pass. På vintern körde vi i Robbans kallgarage och vi tog in kettlebellsen i Robbans hus så de inte skulle frysa. Det var -15 grader och vi körde kasst i snön, farmers walk i halkiga backar och alla möjliga övningar som vi såg på nätet eller hittade på själva.
Vi började med 16kg och det var fruktansvärt jobbigt, men sen köpte vi en 24kg och plötsligt blev 16kg väldigt lätt.
Hela tiden utvecklades vi och köpte större och större kettlebells och efter ett tag blev vi riktigt starka.
När vi började så visste vi att det fanns ett RKC test som bestod i 55+55 snatches med 24kg och när vi inte ens kom halvvägs med en 16kg så kändes det lite vemodigt, men efter några års träning så körde vi ett RKC test som uppvärmning.
Vi hittade ett annat test som vi blev nyfikna på som heter Secret service snatch test (SSST) Detta är alltså ett test som Secret Service använder sig av och det går ut på att man ska klara 200st 24kg snatches på 10min.
Vi testade med 16kg först och klarade 200 reps, men det kändes lite svårt att klara det med 24:an. Men med lite mer träning så testade vi med 24:an och Robban klarade det direkt medan jag tror jag stannade på 192st.
Men efter några försök så klarade jag testet och mitt rekord är 208 reps. Robbans pers tror jag ligger på 265st.
I alla fall är det ett väldigt bra test och jag ska försöka köra lite mer kettlebell i höst.
Igår körde jag en SSST med 16kg och klarade 238reps. Kanske dags att testa 24:an snart.

Skönt med ett träningspass som man kan köra hemma och på så kort tid. Vem har inte 15min över för ett träningspass?



2 kommentarer:

  1. Bra med Kettlebell, gillar när du köttar styrka! Och jäklarns vad tight du blivit sedan de där bilderna togs. Men så var jag också tvungnen att möblera om de hårda revbenen sist!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen heeeelt sjukt vad du har förändrat din kropp!!! Kolla bara in röven på de sista kortet. Den ser ju ut att kunna sitta på mig. Jag menar en svart röv..
    Inte alls politiskt korrekt men va fan, pappa satt ju inne med en sån bakdel.

    Det roliga med de kortet är att du ser stor och stark ut, inte stor och otränad ut.
    Kram kram kram, ha en toppen helg, L

    SvaraRadera