måndag 13 augusti 2012

Sista långpasset innan Tjörn

Med 4st nattpass och 5h sömn som uppladdning så stack jag ut på ett långpass cykel som skulle avslutas med ett hyfsat långt löppass.

Jag sänkte styret en ring innan jag stack ut för att se hur det känns och 17:00 rullade jag iväg söderut.
Som vanligt startade jag klockan vid Mölndals Bro och siktade på Fjärås.
Styret kändes lite ovant, men helt ok.

Det gick snabbt ner till Fjärås trots att det kändes väldigt avslappnat.
På vägen mot Sätila hade jag en liten dip och tappade tempot lite, men vid de långa nerförsbackarna så fick jag energi igen.
Jag låg väldigt mycket i aeroposition och det kändes bekvämt och säkert även i nerförsbackarna och trots att det periodvis gick väldigt fort. 2st kilometer med en snittfart på över 50km/h igår. Gött!

Vägen vid Hällingssjö gick lite sämre, men när jag kom upp till Härryda så rullade det på bra hemåt.
Den nya sittpositionen gjorde att jag aktiverade en annan del av musklerna framförallt i rumpan så jag var lite seg på slutet, men jag körde på tungt för att få stumma ben till löpningen.

Väl hemma så bytte jag snabbt skor, tog på mig ett vätskebälte och stack iväg.
Benen var helt mosiga, men jag köttade på.
Jag hade klubbkläderna på mig för att få lite extra kraft. Man kan ju inte gå när man har en Triathlon Västtröja på sig. Hur skulle det se ut?

Trots att benen kändes mosiga så kunde jag hålla ett hyfsat tempo en bit under 6min/km.
Jag valde att förlänga min lilla asfaltsrunda och sprang ner mot Ica Munkebäck istället för att vika av upp mot Redbergsplatsen.
Denna nya runda avslutades med en go uppförsbacke på 18 höjdmeter de sista 500m.
Det sved gött i benen när jag kom hem och jag var rejält trött.

Jag är ändå väldigt nöjd med passet. Jag valde att köra hårt på cykeln och att inte ha speciellt mycket energi med mig på passet för att pressa mig lite extra.
Jag drack 2l sportdryck och en halv liter vatten på passet och jag åt 2st energibars.
Inte speciellt mycket för ett pass om sträcker sig över nästan 5h, men ibland kan det vara gött att pressa sig lite extra och även jobba lite på pannbenet.

Skönt trött efter ett hårt pass.
En bra avslutning på veckan.


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. 12mil cykel varav 9 mil i tävlingsfart och sen 8km löpning.

      Radera