lördag 18 augusti 2012

Gassellsnabb!

Idag hade jag tänkt köra ett långpass löpning, men av olika anledningar så blev tiden en bristvara så jag valde att köra ett snabbt distanspass i tävlingsfart istället.
2 varv på Skatåsåttan ställde jag in mig på och målet var i första hand att ha en snittfart på under 5:30 och i andra hand att springa på under 1:30.

Vädret var lite kvavt och det låg lite regn i luften. Jag hade med mig en flaska sportdryck och en gel.

Det kändes avslappnat i början och jag fick in några kilometer på under 5:30 innan de backiga avsnitten kom. 
På platån höjdes farten igen och när jag kom ner till Delsjön så var jag uppe i 5:15 fart en lång period.
Halvvägs tog jag en gel och jag kände mig jäkligt pigg när jag gick ut på andra varvet.
Efter en kilometer på andra varvet kom den en kille som såg oerhört atletisk ut som sprang förbi mig och jag försökte ta rygg.
Tyvärr var ryggen lite för snabb och den fick lucka, men jag hade honom i sikte hela tiden. Efter 12km så tyckte jag mig ta in lite och jag fick ny energi och ökade farten. 

Nere vid Delsjön andra gången gick det riktigt fort och steget kändes otroligt bra. Jag fortsatte att ta in och jag kände att jag kanske skulle hinna ikapp. 
Men till min stora besvikelse så verkade det som han fick en bristning i vaden 1500m innan mål för han vek av och började halta. 
Synd. Trist att han blev skadad och trist att jag tappade min hare, men jag hade farten uppe och lättade på. 
Sista km så gav jag järnet och lyckade avverka den på 4:50. 

Jag lyckades i alla fall väldigt bra med loppet och kom in på 1:26:09 vilket gav mig ett kilometersnitt på 5:23. Jäkligt bra. Persade med över 5 min.
Runners high!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar